انتقاد امام جمعه یزد از مسئولین استان در دیدار با اصحاب رسانه استان :

سكوت من به جهت مصلحت است به حساب چیز دیگری نگذارند



یزدفردا "اصحاب رسانه استان یزد "مديران مسوول برخي روزنامه‌هاي كشوري و محلي، سردبيران خبرگزاري‌ها در يزد و خبرنگاران استان با حضور در بيت سومين شهيد محراب و ديدار با نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد، هتک حرمت  به بيت شهید محراب  آيت‌الله صدوقي را محكوم كردند.


به گزارش
مسعود میرجلیلی خبرنگار یزدفردا- در ابتدای این دیدار رضا سلطان زاده مدیر مسئول آیینه یزد که اولین مدیر کل آموزش و پرورش استان بعد از انقلاب  نیز بوده است به نمایندگی از حاضرین جلسه هتک حرمت به بیت سومین شهید محراب را محکوم نمود.
سلطان زاده اولین مدیرکل آموزش و پرورش بعد از انقلاب یزد در ادامه افزود :شایسته است
رسانه ها و روحانیون و علما واقشار مختلف مردم وهمه کسانی که هتک حرمت ها محکوم می کنند روشهائی را که در جامعه به اعتدال و میانه روی به معنای واقعی نه آنچه که در عالم سیاسی متداول است ترویج دهندواطلاع رسانی نمایند .
وی با اشاره به آموزه های دینی تاکید کرد :بزرگان دینی ما را به میانه روی و اعتدال هدایت نموده و افراط و تفریط را گمراهی و اعتدال را راه رستگاری می دانند .

سلطان زاده در ادامه با اشاره خاطره ای از سومین شهید محراب افزود :در یک مناظره در زمان حیات ایشان در مسجد روضه محمدیه دانش آموزان دبیرستان فاطمیه یزد سئوالاتی پیرامون یکی از اصول قانون اساسی  مطرح و موضع گیری
تندی  در این باب اتخاذ کردند که بیم آن می رفت که با معلم آن دانش آموزان مردم برخوردی داشته باشند و من حضورا خدمت ایشان رسیده و موضوع را منعکس نمودم وایشان با برخوردی پدرانه دستور دادند که تعرضی صورت نگیرد و به آن معلم نیز پیغام دادند که خاطرش آسوده باشد .

دا ادامه ارکان مدیر مسئول روزنامه پیمان یزد ضمن محکوم نمودن اهانت صورت گرفته خواستار برخورد جدی مسئولین با عامرین این حرکت زشت شد و افزود:من به عنوان یک یزدی به خاطر دارم که سومین شهید محراب مانند پدری انقلاب را رهبری کرده و زمانی را به یاد می آورم که سومین شهید محراب سینه خورا باز کرده و خطاب به سرباز ان شاه گفتند"من را به جای مردم بزن " و متاسفم که  عده افراد نا آگاه که اطلاعی از نقش این بزرگوار در پیروزی انقلاب ندارند حرکتهای تعرض آمیز انجام می دهند و قطعا همه مقصریم و در این تقصیر من به عنوان یک مطبوعاتی خورا بیش از دیگران مقصر می دانم.

وی در ادامه تلاشهای امام جمعه یزد درراستای وحدت در جامعه یزد را ستودنی دانست و نقش ایشان را در  آرام نگهداشتن فضای استان موثر عنوان نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي صدوقي فرزند شهيد صدوقي و نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد در اين ديدار به بيان اهميت جايگاه مطبوعات و اثرگذاري آنها در جامعه پرداخت و گفت:رعايت خطوط قرمزي چون اصل نظام، امام راحل، مقام ولايت و قانون اساسي منافاتي با اصل آزادي ندارد،  اما متاسفانه خط قرمز‌هاي جامعه خيلي زياد شده است.


وي افزود كه اگر رسانه‌ها چه مكتوب و چه صوتي و تصويري، چون رسانه ملي نتوانند با رعایت ضوابط و قوانین  آزادانه اطلاع رسانی نمایند وهميشه در اختيار گروه خاصي قرار بگيرد جامعه ناخواسته براي كسب اطلاعات به سراغ رسانه‌هاي بيگانه مي‌رود كه در عين اطلا‌ع‌رساني، مسائل ديگري را كه براي جامعه مفيد نيست، لابلاي برنامه‌هايشان تزريق مي‌كنند.

صدوقي ادامه داد: امروز ديگر نمي‌توان در اين دنياي پيشرفته اطلاعات، جلوي اينترنت، ماهواره و ساير وسايل ارتباط جمعي را گرفت؛ پس بايد انگيزه ايجاد كرد تا مردم به رسانه‌هاي داخلي گرايش يابند، رسانه‌ها نيز امكان حضور داشته باشند و بتوانند در مجامع مختلف حضور يابند و افكار و اطلاعات را به جامعه منعكس كنند تا جامعه شناخت داشته باشد كه متاسفانه اين رويكرد در جامعه كنوني مقبوليتي ندارد.

صدوقي تصريح كرد:
من بارها تاکید کرده ام نباید مانع حضور خبرنگاران شویم و خبرهائی یکنواخت را به رسانه ها جهت انعکاس ارائه دهیم  وروز به روز شاهد كمرنگ‌تر شدن حضور خبرنگاران در جلسات هستيم
وی در ادامه افزود :در جلسات  شورای فرهنگ عمومی استان  من تاکید داشتم که خبرنگاران تمام رسانه ها اجازه حضور داشته باشند که و انعکاس دهند مطالب  و تفکرات موجود را آنگونه که وجود دارد  متاسفانه نه تنها توجه ای نشد بلکه یک بحث تنش زا را ایجاد کردند وحتی حاضر هم نشدند  که این موضوع به رای گذاشته شود .

امام جمعه یزد در ادامه افزود :انتقادپذيري هر چند سازنده نيز براي ما بسيار سخت است، خط قرمز‌ها حتي آن‌چنان زياد شده كه انتقاد خبرنگار از پيمانكار ساختمانی  كه با نحوي به جايي وابستگي دارد، وي را دچار تنش‌هاي زيادي مي‌كند؛ البته تاكيد دارم كه رعايت ادب اسلامي در انتقاد بسيار مهم است، اما بايد زمينه پذيرش انتقاد را از هر طرف و گروهي فراهم كنيم.


نماينده ولي فقيه در استان تاكيد كرد: بهايي را كه بايد به خبرنگاران مي‌داديم، نداديم كه اميدواريم هم خبرنگاران بتوانند به وظيفه‌شان در چارچوب قانون، شرع و اخلاق اسلامي عمل و مسوولان هم زمينه آن را فراهم كنند.

وي در دومين بخش سخنانش به اهانات صورت گرفته اخير در استان اشاره كرد و گفت: اولين اتفاقي كه با آن مواجه شديم روز نهم دي ماه در جمع عاشوراييان در يزد در اعتراض به هتك حرمت مقدسات عاشورا، امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود كه عده‌اي قلیلی که  حق داشتند مطالب خود را بيان كنند، در حاشيه اين مراسم شعارها و صحبت‌هايي را عليه اين جانب داشتند كه از جمله آن‌ها “ موسوي جنايت مي‌كند - صدوقي حمايت مي‌كند“ بود.

وي ادامه داد: البته من نسبت به اصل مديريت اين مراسم صحبت‌هايي دارم كه در جمع خصوصي اگر  با مسوولان  ملاقاتی داشتم  بيان خواهم كرد تا در جریان باشند كه به نظر مي‌آيد در جريان باشند؛ اما بايد توجه داشته باشند كه سكوت من به جهت مصلحت است به حساب چیز دیگری نگذارند .

صدوقي اظهار كرد: شعار هائی داده شد و بنده هم خیلی با اعصابی راحت می خواستم در بین عزیزان حاضر و همراهشان باشم و ممانعت شد و کاش رفته بودیم شاید مورد محبتشان واقع می شدیم من به اهداف و انگيزه اين حركات كاري ندارم اما مگر من در اين انتخابات چه دفاعي از “موسوي”، “كروبي”، “رضايي” و “ احمدي‌نژاد“ داشته‌ام، من در طول دوران نمايندگي مقام معظم رهبري تنها در دو انتخابات به صورت رسمي از كانديداي خاصي حمايت كردم؛ يكي دوره دوم رياست‌جمهوري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و يكي دوره اول رياست جمهوري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي و در عين حال به تمام نامزدها كمال احترام را داشتم و تنها عنوان كردم اين‌ها اصلح هستند و هر كس بايد طبق نظر خودش عمل نمايد و تنها در مصلی یزد حضور یافتم آنهم در جهت آرام سازی چند کلامی صحبت کردم  و البته در هيچ سخنراني يا جلسه‌اي در اين شهر يا آن شهر هم براي حمايت از آنها حاضر نشدم.

صدوقي تصريح كرد: بعد از آن تصميم گرفتم در هيچ يك از انتخابات از كانديداي خاصي حمايت نكنم و حضور رسمي نداشته‌ باشم كه نداشتم؛ از اين رو اين شعار و حركت عده‌اي قليل كه از سيل جمعيت جدا بودند، براي من تازگي داشت.

وي ادامه داد: تصاوير اين افراد و فيلم‌هاي حضور آنان و شعارهايشان در تعدادي از سايت‌ها و صدا و سيما موجود است اما من انتقاد دارم چرا صدا و سيمايي كه انتقاد به سومين شهيد محراب در حظيره در سالهاي زندگي ايشان و توهين به امام و پاره شدن عكس ايشان را نشان مي‌دهد و احساسات مردم را برمي‌انگيزد كه نمي‌دانم كار درستي بود يا نه، اين تصاوير را پخش نكرد؟ من جايگاهي بالاتر و مقدس‌تر از سومين شهيد محراب و تمثال امام راحل نداشتم. پخش نشدن اين‌ها باعث ايجاد سوالات و ابهاماتي براي مسوولان مي‌شود كه من هيچگاه به اين ابهامات و اشاره بعضي انگشت‌ها نسبت به مسوولان راضي نيستم.

امام جمعه يزد به حادثه 11 ديماه و توهين به بيت سومين شهيد محراب با آتش زدن در آن نيز اشاره كرد و گفت: به آتش كشيدن در منزل كاري سري و مخفي و ناشناخته بوده و الان نيز هست و من از همان روز اول اعلام كردم به پيروي از مولاي متقيان اميرالمومنين (ع) سكوت خواهم كرد؛ چرا كه ايشان اين حوادث تلخ را تحمل كرد تا ميراث پيامبر باقي بماند و من نيز شكايتي نداشته و ندارم و به احترام نظام و براي حفظ ميراث امام و انقلاب و جلوگيري از تفرقه سكوت خواهم كردم.

صدوقي گفت: اما بايد توجه داشت در مقابل اين گونه حركات نبايد كاري انجام داد كه دشمن بتواند از آن فايده دودستگي و تفرقه را ببيند كه اين بدترين چيز است؛ چرا كه وحدت مورد تاكيد امام راحل و مقام عظماي ولايت است و بايد حفظ شود و من در اينجا اعلام مي‌دارم از هر دو جريان شناخته‌شده و علني و جريان ناشناخته رضايت قلبي دارم؛ چرا كه اكثريت قريب به اتفاق اين جريان را جريان متدین و دیندار و متدين تشكيل مي‌دهد كه متاسفانه فاقد تفكر و بينش ديني و بينش سياسي هستند در فرمایشات امیرمومنان داریم : كسي كه اين تفكر و بينش را نداشته باشد، تير شيطان قرار مي‌گيرد.

امام جمعه يزد افزود: بنده از جنبه شخصي‌ام از اين افراد مي‌گذرم اما از اين كه آيا مسوولان نسبت به جنبه عمومي آن حساسيت و يا پيگيري دارند يا نه، هيچ اطلاعي ندارم و از روز چهارشنبه نهم ديماه تا به امروز نه يك مسوول اطلاعاتي و امنيتي و نه يك مسوول و رييس شوراي تامين استان نه گزارشي در اين جريانات به من داده‌اند و نه از من كسب اطلاعي كرده‌اند؛ اين است كه نمي‌دانم برنامه آقايان چيست.

وي ادامه تذکر داد : مسوولان هر تصميمي بگيرند براي من محترم است، اما بايد اين را متذكر شوم كه پي‌گيري و شناسايي گردانندگان اصلي آن عده در جمع عاشوراييان يزد كار مشكلي نيست؛ البته سوزاندن در بيت را نمي‌دانم با چه هدفي بوده و نمي‌دانم وابسته به چه جناحي بوده است. اصلا نمي‌دانم، انگشت اشاره هم به سوي كسي دراز نكرده و نخواهم كرد.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد گفت: از دو حال خارج نيست؛ يا بايد به عنوان جرم عمومي به اين امر رسيدگي كرد يا اينكه پرونده بايد بسته شود كه به نظر من گمان کنم که بسته شود و اين گونه هم اگر شود بهتر است، و از تمام ادارات ،مردم و گروهها که تا به امروز آمدند تقدیر می کنم و از مردم در خواست دارم که این پرونده را بسته شده بدانند ،اما اگر قرار باشد بسته شود، ديگر اينكه بگوييم اين جريان يا آن جريان بوده كار درستي نيست. بي‌جهت نبايد گروه‌ها و افراد را مورد اتهام قرار داد.

وي افزود: اما اگر بنا به بررسي و پيگيري هم باشد نبايد از قبل پيش‌داوري داشته و گروه‌هاي خاصي را محكوم كرد و مورد اتهام قرار داد كه اين رسيدگي را مشكل مي‌كند به خصوص اين كه اظهار نظر از ناحيه مسوولان آن هم در جلسات رسمي و كشوري باشد كه از زبان رسانه ملي نيز عنوان شود؛ حال هر جرياني را متهم كند تفاوتي ندارد؛ از لحاظ حقوقي و اخلاقي كار درستي نيست.

صدوقي تصميم‌گيري در اين باره را بر عهده مسوولان دانست و گفت: در هر صورت قبل از اين كه دادگاهي آزادانه و علني تشكيل و مجرم شناخته شود، هر گونه حكمي نه جنبه عقلي و نه جنبه شرعي و اخلاقي ندارد؛ كه اميدواريم اين اصل رعايت شود.

وي گفت: شيوه‌ي تربيتي و اخلاقي من به گونه‌اي نيست كه آزاد باشم هر صحبت و سخني را درباره هر گروه و فكري بيان كنم و هر نسبت زشتي را بتوانم به بشري از جامعه بزنم؛ اين را خلاف اخلاق مي‌دانم .

وي افزود: اگر حادثه‌اي زشت و بسيار بد در اين چند روز اتفاق افتاده واكنشي نشان نداده‌ام و زشتي اين كارها را در خطبه‌هاي نماز جمعه نيز بيان داشتم و باز نيز خواهانم كه نسبت به اين ناهنجاري‌ها همان خواسته مقام معظم رهبري با رعايت ضوابط رسيدگي شود. سرعت عمل نيز با رعايت قانون و كسب اطلاعات مفيد خواهد بود، وظيفه شما اصحاب رسانه نيز است جلوي اين تندروي‌ها را بگيريد و فرهنگ‌سازي كنيد.

نماينده ولي فقيه در يزد ادامه داد: هر صدمه‌اي كه هم اكنون مي‌خوريم از تندروي‌ها در هر دو جناح است و افرادي هر چند محدود كه حريم‌ها را مي‌شكنند و خواسته‌هاي خلاف ضوابط و قوانين دارند، اين افراد نمي‌توانند كاري بكنند، بايد سياست كلي رهبر معظم انقلاب را كه دفع حداقلي و جذب حداكثري است مد نظر داشته باشيم و از حركات خودسرانه پرهيز شود.

وي اصول زندگي‌اش را بر پايه محوريت و حفظ نظام، امام راحل و جايگاه ولايت فقيه و شخص رهبر معظم انقلاب و قانون اساسي توصيف كرد و گفت: اين‌ها خط قرمزهاي من است كه به عنوان تكليف شرعي و قانوني به عهده دارم.

صدوقي در پايان براي خبرنگاران اظهار اميدواري كرد با حفظ ايمان، احترام و صداقت در چارچوب آزادي‌هاي قانوني بيش از پيش موفق باشند.

تاصحاب رسانه حاضر  در اين جلسه با اشاره به نقش شهيد صدوقي در هدايت مردم انقلابي يزد براي پيروزي انقلاب اسلامي، اهانت به بيت سومين شهيد محراب را محكوم كردند و خواستار شناسايي اهانت‌كنندگان از سوي دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي و برخورد با آنان از سوي دستگاه قضايي شدند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا